Faculty Members

Back

طرح درس رفتار مصرف کننده

طرح درس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه شهید چمران اهواز

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

طرح درس ویژة درس‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آدرس ایمیل:

ed.mahmoodi@scu.ac.ir

مرتبة علمی:

استادیار

نام و نام خانوادگی استاد:

ادریس محمودی

نیمسال تحصیلی:

اول 99-1398

 

گروه: مدیریت بازرگانی

                                 

دانشکده: اقتصاد و علوم اجتماعی

تعداد واحد:

نام درس:  

مدیریت رفتار مصرف کننده

 دورة تحصیلی:

کارشناسی ارشد

 

جایگاه درس در برنامه درسی دوره::

اصلی

هدف کلی:

  • مطالعه عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرف کننده
  • تحلیل مدلهای رفتتاری مصرف کننده و کاربرد آنها در تصمیم گیری بازاریابی با تأکید بر تحقیقات تجربی
  • مطالعه نحوه مصرف اعم از محصولات، خدمات، رویدادها، مکارنها، یا حتی ایده­ها با تأکید بر چرخه مصرف از تحصیلتا استفاده تا کنار نهادن آن
  • درک اینکه چگونه عوامل شکل دهنده رفتار مصرف کننده  و  تعاملات آنها بر مصرف کنندگان، فعالیتهای بازاریابی شرکتها، و نیز عموم مردم تأثیر می­گذارد.

 

اهداف یادگیری:

  • تحلیل رفتار مصرف کننده برای شرکتهایی که به شکل محلی و بین­المللی فعالیت می­کنند.
  • درک فرآیند تصمیم گیری مصرف کننده  برای ارائه محصول، خدمت، یا چیدمان خرده­فروشیها برای گروههای منتخب مصرف کنندگان
  • شناسایی مباحث فرهنگی و اخلاقی تأثیرگذار بر رفتار مصرف کننده
  • تحلیل، تفسیر، و گزارش نویسی داده های مربوط به رفتار مصرف کنندگان

رفتار ورودی:

  1. آشنایی با مدیریت بازاریابی
  2. آشنایی با اقتصاد خرد و کلان
  3. آشنایی با مبانی جامعه شناسی
  4. آشنایی با مبانی روانشناسی
  5. آشنایی با مبانی مردمشناسی

 

مواد و امکانات آموزشی:

 

روش تدریس:

  • در طی هر جلسه آموزش بر اساس سخنرانی ،  پرسش و پاسخ ،  و ارئه گروهی خواهد بود.

 

وظایف دانشجو:

  • حضور به موقع در کلاس ( آمادگی قبل از شروع هر جلسه و شرکت در مباحث کلاسی ضروری است).  غیبت از کلاس به معنای از دست دادن این درس و نمره خواهد بود..
  • انجام تکالیف ( تکالیف تعیین شده را به دقت و بر اساس اصول گزارش نویسی با رعایت استادنداردهای شیوه نامه نگارش طرح های پیوهسی دانشگاه شهید چمران اهواز تهیه نمایند).
  • مشارکت فعالانه
  • کار تیمی: در بازاریابی شایستگی فردی مهم است اما بدون برخورداری از قابلیت کار گروهی موفقت در امر تحلیل رفتار مصرف کنندگان سخت و مشکل است. پروژه های گروهی این توانایی را در شما بهبود میبخشد.
  • کار فردی: ارائه کوتاه در کلاس برای اثبات توانایی شما در فهم موضوعات رفتار مصرف کننده مهم است.

 

به غیر از مواردی که از قبل هماهنگ شده باشد (به قصد آموزش) موارد زیر ممنوع است و تکرار آن نمره منفی دارد:

  • استفاده از لپتاب
  • استفاده از تلفن همراه
  • تأخیر متوالی
  • بخث و گفتگوی شخصی (مگر در مواردی که مربوط به مباحثه مرتبط با درس باشد)

شیوه آزمون و ارزیابی:

عنوان

نمره

آزمون 1

3

آزمون 2

3

آزمون 3

3

پروژه گروهی

3

ارائه فردی

2

ازمون نهایی

6

 

 

آزمونها (در مجموع 15 نمره):

هدف بررسی درک شما از تئوریها و مفاهیم رفتار مصرف کننده و توانایی بکارگیری آنها در موقعیتهای مختلف است. دو آزمون گرفته می-شود. آزمون نهایی ندارید. سؤالات آزمون چند گزینه ای است. هر آزمون طی یک جلسه کلاسی برگزار می­شود (مدت آن 45 دقیقه، و تعداد آن 35 تا 40 سؤال است). بعد از آزمون و در ادامه کلاس، در مورد سوالات و پاسخ آنها بحث خواهد شد.

آزمون اول تا پایان قسمت پادگیری و حافظه است.

آزمون دوم تا پایان قسمت نگرش است.

آزمون سوم مربوط به بقیه مباحث است.

آزمون نهایی مربوط به تمام مباحث خواهد بود.

ارائه فردی (2 نمره):

هر دانشجو ملزم به ارائه تعیید شده است. هر ارئه 5 دقیقه زمان دارد.

هدف ارائه: 1) کمک به بهبود مهادت ارائه در مقابل یک جمع کوچک، 2) نمایش دانش و درک شما از موضوعات مختلف رفتار مصرف کننده.

تکلیف و زمان ارائه هر دانشجو به تصادف اتنتخاب میشود، هر تاریخ موضوعات متفاوت دارد (صفحه آخر سیلابس را ببینید).

موضوع انتخابی باید با یکی از مباحث کلاسی مرتبط باشد.

پروژه گروهی (3 نمره):

کار تیمی 3 نفره خواهد بود. محصول، خدمت یا خرده فروشی خاصی در مورد گروه خاصی از مصرف کنندگان به عنوان پروژه پیشنهاد خواهد شد. تأکید بر بخشبندی مشتریان هدف خواهد بود، بررسی اینکه چطور هر بخش نیاز به محصول، خدمت یا خرده فروشی را شناسایی خواهد کرد. در این رابطه فرآیند تصمیم گیری مصرف کننده از خرید تا استفاده تا (شاید) کنارگذاری را در بر خواهد گرفت.

در پایان ترم یک نسخه تایپ شده، پرینت شده، با رعایت استانداردهای نگارش پروپوزال نویسی دانشگاه شهید چمران اهواز، تحویل خواهد شد و نیز ارائه گروهی در کلاس خواهید داشت.

نمره  تشویقی مشارکت کلاسی (5/1 نمره):

حضور در کلاس و گوش دادن لازم است اما کافی نیست. برای کفایت حضور در کلاس مشارکت ضرورت دارد. ارائه مثالهای خوب، نکات قابل تأمل و هوشمندانه، و عملکرد شما در ارائه تکالیف کلاسی نمونه هایی از موارد مد نظر هستند. در هر جلسه بر مبنای مشارکت نمره 0 یا 1 به هر دانشجو داده میشود. در پایان مجموع نمرات مشارکت هر نفر بر تعداد جلسات برگزار شده تقسیم شده و در نمره 5/1 ضرب خواهد شد.

منابع درس:

  1. رفتار مصرف کننده- موون و مینور- دکتر کامبیز حیدرزاده- انتشارات دانشگاه آزاد قزوین
  2. رفتار مصرف کننده- لئون شیفمن و لزلی کانوک- دکتر مسعود کرمی و شهرزاد پوریان انتشارات کتاب مهربان
  3. رفتار مصرف کننده- مایکل آر سولومون- دکتر کامبیز حیدرزاده- انتشارات بازاریابی
  4. جزوه کلاسی

 

همکاران ارجمند می‌توانند برای آگاهی بیشتر درباره روش‌ها و فنون تدریس و به‌ویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.

 

 

برنامه کلاسی

 

موضوع

تاریخ

آشنایی با کلاس

هفتة یکم

(23/6/98 تا 29/6/98)

مقدمه ای بر رفتار مصرف کننده

ادراک

هفتة دوم

(30/6/98 تا 5/7/98)

یادگیری و حافظه

آزمون 1

هفتة سوم

(6/7/98 تا 12/7/98)

انگیزش و عاطفه

هفتة چهارم

(13/7/98 تا 19/7/98)

خود مصرف کننده

شخصیت، سبک زندگی، ارزشها

هفتة پنجم

(20/76/98 تا 26/7/98)

نگرشها

مرور و یادآوری

هفتة ششم

(27/7/98 تا 3/8/98)

آزمون 2

تغییر نگرش

هفتة هفتم

(4/8/98 تا 10/6/98)

تصمیم گیری فردی

هفتة هشتم

(11/8/98 تا 17/8/98)

خرید و کنارگذاری

هفتة نهم

(18/8/98 تا 24/8/98)

تأثیر گروهی و رسانه­های اجتماعی

هفتة دهم

(25/8/98 تا 1/9/98)

درآمد، طبقه اجتماعی، خانواده

هفتة یازدهم

(2/9/98 تا 8/9/98)

خرده فرهنگها

هفتة دوازدهم

(9/9/98 تا 15/9/98)

اثرات فرهنگی

ایجاد و انتشار فرهنگی

هفتة سیزدهم

(16/9/98 تا 22/9/98)

مرور

هفتة چهاردهم

(23/9/98 تا 29/9/98)

آزمون 3

هفتة پانزدهم

(30/9/98 تا 6/10/98)

ارائه

هفتة شانزدهم

(7/10/98 تا 13/10/98)